Resebloggar från Travellerspoint

Nago-Torbole

Dag 14 Söndag 26:e juli

semi-overcast 37 °C
Se Roadtrip till Italien 2015 på millalindhs karta över resan.

Det blir inga sovmorgnar på det här hotellet, märker vi när vi vaknar till hotellets granne - kyrktornet! Efter frukosten tar vi en promenad ner för den långa backen till Torbole, dagens stora mål är att bada och slappa! Vi har fått veta att hotellet vi bor på har tillgång till badhytter nere på stranden, perfekt tycker vi, så vi får låna en nyckel dit. De har också samarbete med lokaltrafiken så att vi kan ta bussen ner eller hem. Men vi går istället, så får vi se om vi är trötta och tar bussen hem. Den ett par kilometer långa vägen ned är rätt brant, Nago ligger på 224 möh och Torboles strand på 65 möh. Det är en stor lodrät bergsvägg på andra sidan dalen, något rör sig där och när vi tittar lite närmare så ser vi att det är massor av bergsklättrare!
P1000663.jpg2015-07-26_10_15_39.jpg2015-07-26_10_15_09.jpgP1000689.jpg
Vi hittar ganska lätt till hytterna, byter om och det finns även solstolar att låna med sig ner till stranden. Vattnet är svalt, skönt och mycket klart, och stranden är fylld av runda små stenar. Bara att hoppa i! Det är mycket vattensportsaktiviteter på gång, segelskolor och vindsurfare och SUP-brädor. Vi har läst på lite och har förstått att det är olika vindar som gör förhållandena perfekta eftersom de kommer regelbundet varje dag, nordliga Peler och sydliga Ora är de starkaste och termiken de skapar gör norra Gardasjön till ett paradis för allt som har med vind att göra. John o jag blir lite sugna på att testa något, SUP-bräda ska ju vara rätt enkelt och ingen av oss har provat tidigare. Vi knallar bort till uthyrningsstället och kollar, det visar sig vara snabba puckar om vi vill hyra, för klockan 12 blåser tydligen Ora-vinden upp och då vill man inte vara ute på vattnet som nybörjare. Så vi får en supersnabb lektion och så är vi iväg. Riktigt kul, lite jobbigt att hålla balansen men ingen av oss plumsar i även fast det är rätt nära ibland! Vi lyckas manövrera brädorna rätt bra och när vi närmar oss hyrtidens slut så märker vi att det blåser mycket mer, så det var nog helt rätt att inte åka ut senare.
Vi badar ett tag till, men vi börjar också bli sugna på lite lunch, så vi byter om och går upp mot stan för att hitta någonstans att äta. Ett hamburgerställe passar perfekt! Väldigt italienskt... men vi kan ju inte äta pizza och pasta jämt, eller hur! Ännu mer bad och strandhäng väntar efter lunchen, nu är det mycket mer folk på stranden och vinden har ökat så det är massor av vindsurfare att kolla på, otroligt skickliga och vilken fart de får upp! En härlig glass från en glassbar i närheten blir det till mellis, sedan går vi tillbaka uppför backen mot hotellet. På vägen upp möter vi killen som jobbar på hotellet, vi stannar och pratar en stund och han berättar att han bor nere i Torbole och går upp och ner till jobbet varje dag. Vilken vardagsmotion!
2015-07-26_13_25_51.jpg2015-07-26_13_35_54.jpgP1000715.jpg2015-07-26_16_14_08.jpg
På hotellet tar vi och slappar ännu mera! Poolbad (till låren!), Aperol och lite kortspel blir vårt eftermiddagsnöje, inte så dåligt faktiskt. Timmarna flyger iväg, rätt var det är så är det dags att äta middag. Ikväll har vi bokat bord på ett ställe vi gick förbi igår, Al Fortino, http://www.alfortino.it/ Det ligger en liten bit nerför backen, med fin utsikt över sjön. Restaurangen ligger i ett gammalt fort som varit med i flera krig. Hela temat är militärt, och de visar gärna upp sin historia med fotoutställning och det finns massor av gamla armé-grejor överallt. Vi beställer varsin Menu Alpino, och in kommer först en härlig pasta, serverad i militära kokkärl, "snuskburkar", sedan får vi en rätt vi aldrig sett förut, en lövbiff med bacon, upprullad och grillad på en lång pinne! Fantastiskt kreativt och så smakade det mycket gott också. Vi blir bjudna på en limoncello efteråt, eller rättare sagt, servitrisen ställer fram en hel flaska på bordet så att vi kan fylla på! Ett härligt ställe med annorlunda atmosfär. Mätta och nöjda går vi tillbaka till hotellet igen.
2015-07-26_18_21_36.jpg2015-07-26_20_48_46.jpg2015-07-26_21_08_08.jpg

Författat av millalindh 15:43 Arkiverat i Italien Tagged churches pool italien sup aperol gardasjön road_trip_till_italien_2015 torbole

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.