Resebloggar från Travellerspoint

Från Italien, genom Tyskland och hem till Sverige

semi-overcast 24 °C
Se Roadtrip till Italien 2018 på millalindhs karta över resan.

Torsdag 9/8
Vi äter vår sista frukost i Italien för denna resa, packar in allt i bilen, kramar om Paolo och Marco, och lämnar Rauzi och Malè strax innan klockan 10. Det är soligt och 26 grader varmt. Vi har hittills kört ca 300mil nu, innan vi vänder mot Sverige igen.
Vi stannar och köper vignetten för autobahn för 9 euro på en mack. Den vill man inte glömma, dryga böter väntar annars. Det är rätt mycket trafik och en del köer som dock inte är så långvariga. Vi åker genom Brennerpasset, en vacker väg men ganska mycket trafik.
Kvart över tolv lämnar vi Italien, och en dryg timme senare har vi kört igenom hela Österrike och är nu i Tyskland. Vi försöker att få tiden att gå i bilen genom att köra lite frågesport, diskutera Alpernas geologi som vi alltid imponeras av, med mera. Vi ser en skogsbrand långt uppe på ett berg, helikoptrar surrar i luften för att släcka.
Kvart i två kör vi av för lunch, i en ort som heter Brannenburg och ligger precis i slutet av Alperna. Det blir kebab och falafel på Wendelsteiner kebaphaus. Här är det 32 grader varmt! Efter en snabb och billig lunch rullar vi iväg igen en halvtimme senare. Här ser vi otroliga mängder humle som odlas på fälten. Det kan byggas mycket öl på all den humlen!
Ett snabbt stopp blir det söder om Nürnberg, för att tanka och ta en kaffe och glass. Det har blivit ännu varmare, 37,5 grader och strålande sol. När vi åker vidare kommer vi snart till en massa vägarbeten, och stau, det är segt förstås, men rullar... Och bättre med vägarbeten än olyckor. Faktiskt så har vi inte sett en enda olycka på vår tripp!
IMG_20180809_162920.jpg IMG_20180809_165912.jpg
18.30 kommer vi fram till kvällens hotell, Grüner Baum www.gruener-baum-naila.de i Naila, som ligger mellan Nürnberg och Leipzig. Idag har vi åkt bil typ hela dagen så det är riktigt skönt att kliva ut ur bilen och sträcka på benen, som är lite stumma av träningsvärk från tisdagens och onsdagens bergspromenader.
Det ska finnas en Biergarten på hotellet har vi läst om, men typiskt nog har de stängt just idag! Vi går gatan ned och hittar Café Puccini, som har uteservering. Här sätter vi oss, men det blåser faktiskt rejält! Vi flyttar in istället, och tur det, för det börjar mullra och droppa ute. Åskvädret kommer aldrig närmare, men vi äter ändå inne. Det blir olika schnitzlar och cordon bleu. Proppmätta tar vi en promenad runt i byn, men en torsdagskväll i en liten by erbjuder inte mycket spännande, så det blir en ganska tidigt kväll. Alla är trötta och sega efter att ha åkt bil hela dagen.
IMG_20180809_185854.jpg IMG_20180809_191334.jpg
IMG_20180809_193728.jpg IMG_20180809_201103.jpg
Fredag 10/8
Kvart över nio lämnar vi hotellet och styr vidare norrut. Det hade visst varit storm i Tyskland igår och inatt, med kaos och översvämningar, inställda tåg och flyg. Även i Sverige är vädret lynnigt, med varningar utfärdade. Vi hoppas att vi inte kommer att drabbas av det, än så länge ser det bra ut, det är 18 grader och halvmulet. Perfekt bilväder!
Det blir samtal om högst varierande ämnen, olika sätt att mäta tiden, varför frankerna är tyska och inte franska, Ålands autonoma ställning och annat knäppt vi kommer på längs vägen. Vi kör även lite frågesport om geografi.
Vi svänger av motorvägen mot Wittstock klockan ett för att pausa lite och äta lunch. På vägen dit kör vi genom en vacker allé, men vi undrar lite vad vägskylten varnar för och är det mer risk att krocka just här? Attackerar träden? Är det hårdare träd? Well, well, våra trötta hjärnor spårar lät ur! Vi strosar runt lite i den mysiga lilla staden, och sätter oss sedan på restaurang Akropolis, solen skiner och även om det inte är mer än 22 grader så är det riktigt skönt. Vi beställer in omelett, kyckling och gyros. Gott med mat i solen!
IMG_20180810_120643.jpg IMG_20180810_131131.jpg
IMG_20180810_160155.jpg IMG_20180810_134214.jpg
Vi åker vidare strax efter två och kommer fram klockan fyra till hotellet vi har bokat för kvällen, Carmina am See www.carmina-hotel.de, som ligger mellan Rostock och Rügen.
Vi checkar in och blir bjudna på varsin öl! De som driver hotellet är mycket trevliga och hjälpsamma, vi får tips om vart vi ska åka nu när vi har ett par timmar över innan det blir middagsdags. Choklad på huvudkudden är något som uppskattas, känns lite lyxigt!
Vi åker en liten bit till Barth, en dryg mil bort. Vi går först runt i hamnen, tittar på båtar  och en massa fina snidade träskulpturer av vad vi antar är en lokal konstnär, för vi hittar hans verk på många platser i den lilla staden. Sedan tar vi en rundtur i centrum, som ligger precis bredvid hamnen. Mycket fina gamla hus! En dryg timme senare åker vi tillbaka till hotellet.
IMG_20180810_171503.jpg IMG_20180810_171920.jpg
IMG_20180810_171740.jpg IMG_20180810_175329.jpg
Vi sätter oss på hotellets restaurang, det finns en mysig uteservering med utsikt över den lilla sjön. På menyn finns en trerätters med Chef's choice, det låter spännande! Som förrätt får vi in en kycklingsoppa med curry, mozzarellasticks och hibiskusblomma. När den är uppäten kommer en smördegsinbakad fläskfilé m svamp och en fläskfilé med gorgonzola, bönor, bacon och dragonsås. Mums! Kocken kommer ut personligen och pratar lite, tyckte vi om maten? Trevligt och seriöst att ta sig tid till att göra så! Till dessert blir det frozen yoghurt med jordgubbar och grädde. Vi avslutar med en espresso och så testar vi en lokal plommonsnaps, ganska söt och god! Vi sätter oss lite i soffan och babblar bort en stund, men snart går vi tillbaka till våra rum. Det är konstigt nog påfrestande att åka bil en hel dag, man blir trött även fast man bara sitter still!
IMG_20180810_185337.jpg IMG_20180810_191211.jpg
IMG_20180810_192725.jpg IMG_20180810_192658.jpg
IMG_20180810_195209.jpg IMG_20180810_201334.jpg
Lördag 11/8
Sista dagen på kontinenten! Vi käkar frukost - kolla vilka gulliga äggvärmare! Hotellet känns som att de har greppat det där med att ge det där lilla extra! På damtoaletten i hotellfoajen hittade vi t ex den här lådan, med lite av vare man kan behöva!
IMG_20180811_075749.jpg IMG_20180810_203648.jpg
Vi åker kvart i nio, det tar ungefär en timme till Rostock. Det är inte mycket trafik här, men det är inte motorväg heller så ibland saktas tempot ned lite. Vi passar på att tanka i Tyskland, det är betydligt billigare här än i Danmark och Sverige. Eftersom vi kom i god tid till färjan i Rostock, tar vi en liten sväng i Bordershopen först. Sen kör vi ned till terminalen och väntar på 11-färjan. Här regnar det och är bara 18 grader. Bara att vänja sig! Vi tar Danmark i ett svep utan att stanna, och strax innan klockan tre kör vi över Öresundsbron och in i Sverige! När vi stannar i Hurva kan vi summera årets Roadtrip till 450 mil, 16 dagar, 6 länder, många vingårdar, härliga men jobbiga promenader, massor med god mat, oräkneliga Aperol Spritz och oändligt med härliga minnen! En underbar resa helt enkelt!

Författat av millalindh 11:23 Arkiverat i Tyskland Tagged sverige tyskland italien ol pilsner aperol autobahn österrike hurva stau åska wienerschnitzel roadtrip_till_italien_2018 rauzi

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.